solid

La natura morta, arida di acqua e di vita, diventa elemento immobile simile al corpo inorganico e denso dei minerali:  il processo di decomposizione e la disgregazione della materia sembrano vinti. 

Allo stato solido, il tempo sembra aver perduto il suo diritto di corruzione.

L’inganno è grande.

 

SOLID è un'installazione site-specific che si adatta e dialoga ogni volta con l'ambiente in cui è ospitata. È una scultura multipla che può essere composta da un numero variabile di singoli elementi (cubi bianchi) e può essere installata direttamente sul pavimento (dove la superficie e il colore del pavimento sono adatti) o in alternativa su basi rettangolari bianche. Ogni cubo misura 5x5 cm; le altezze sono diverse, a seconda degli elementi inseriti (farfalle, rami, coleotteri, semi, conchiglie, fiori secchi, ecc...).

Elementi vegetali e animali sono sospesi in un momento eterno, trattenuti e sigillati nel tentativo di stabilire un equilibrio tra la natura effimera del corpo organico e la solidità della forma inorganica: sono nature morte in cui fragilità e solidità giocano con la propria materia e in cui il tempo sembra aver perso il diritto alla corruzione.

A critical text by Kevin Mc Manus on the work follows:

The idea of sculpture as a medium between the artist and the world is updated on the basis of mental states and modes of relationship typical of the contemporary world, above all, the impulse to classification, cataloguing, to an obsessive and methodical collection. The formal grid that constitutes the plan of this work puts back in vogue the surrealist taste for mixing modernist and natural or objective abstraction, but it does so in an installation dimension that puts the categories in crisis for the observer. The asymmetrical and corporeal perfection of nature coexists with the aseptic geometric grid; the function of each other of the natural element, made of meat, fibres, cells traversed by life and death, comes to a halt at the level of pure cataloguing.

A contrast between hot and cold that reinterprets the sculpture as a user experience on their own skin.

The Wunderkammer certainly come to mind as much as they did in the 16th century while, on the other hand, the ambitions of the company classification of the natural world more typical of the 18th century environment. And yet it is precisely the incisiveness of the contrast between the abstract and the concrete, the ideal and the material projects, the abstract and the concrete, the ideal and the material.

Alice Padovani's collection at another level, that of contemporary archival exasperation in which counting is the very act of deposit, rather than the necessity to know and protect what is in the files. An impulse that the artist redeems through a staging in which rational rigour and baroque taste are challenged to each other.